Inkommande, utkommande pretentiösa livsdiversen som jag inte skyr göra mig emotionell över i tid och otid, minnen och nytt och overkligt att skramla samman och lämna här, för att våga låta glömma i förtroende. Ett schema över en abstrakt resa i en konkret värld, en odyssé i huvudbry. Välkommen!


tisdag 23 november 2010

Bilder på något av oss. -fulred.ed.-


Under den oändliga Borumkursen var där en kortare möbelformgivningskurs insprängd. Alla i klassen tog tillfället i akt att begagna verkstäder med sina fantasier om hur världen borde vara. Temat för kursen var Bord för generationer - fri tolkning. Redan från början skissade jag på en rustikhet, där generationstänket genomsyrades av en hållbarhet i så många olika avseenden som möjligt, inte minst den ekologiska. Jag inspirerades av formgivning som redan visat prov på hög hållbarhet, äldre möbler som genom sin ålder bevisar att tesen fungerar. Jag formulerade en tanke om att en hög "förgivandetagande-status" av en möbel, gör den mer benägen att hålla sig hel och använd och älskad. Man ska inte tänka på att den finns där, utan låta själva användningen av bordet vara centralt. Jag ville ha så få detaljer som möjligt som kunde "störa" det visuella och fysiska rummet, men samtidigt tillåta funktionsuttryck visa på stadighet och styrka. Jag arbetade också mycket med mötet mellan benen och bordsskivans avskalade uttryck mot fötternas mer svängda uttryck. fötterna gavs en egen karaktär där något annat än enkelhet och minimalism diskuterats. Det var också ett sätt att öka fötternas värdighet och funktionsmässiga viktighet, låta dem ta mer visuellt utrymme i anspråk. Proportionerna på bordet blev formgivningsarbetets främsta hänvisning till moderniteten och nyskapelsen, eftersom inga mått är standardiserat beprövade för något användningsområde, utan specialanpassade efter ett multifunktionsbehov för trångbodda, med främsta funktion som kaffebord, att bitas, hackas, tappas, spillas och torkas på tills jorden kallar det åter.
Materialen är furu och beninfästningskilar i ask.


Tappningarna för benen som syns genom bordsytan. Beninfästningsmetoden inspirerades av shakerrörelsens klassiska tappningsmetoder.


Anders och Hampus gjorde ett betongbord, i kontrast till det annars favoriserade materialet trä. De kommer vara på plats på Konstfacks Julmarknad nu till helgen, med sina betonggrejor. Brutalism utlovas.


Emma


Emilies fingrar, och en klaffbordsstruktur med finesser.


Stolen i förgrunden har designats av Mana Trio, masterelev från Konstfack för möbelmässan i Älvsjö våren 2010. Här utställd i seminarieävgen.


Andreas närstuderar Anja Lindbergs bord.


Oscar lät färga in olika träytor med olika metoder och pigment, för att hitta mer abstrakta uttryck.

.......................................

Efter den en vecka korta bordskursen, fick vi ny fart i Borumskursen och många blev hjälpta av ett avbrott Det extremt höga tempot bar med sig många fördelar. Det var skönt att få använda verkstaden igen, och ingen hade tid att tveka eller fika bort allt för många minuter. Man tog för sig och, ja, ibland går det snabbt. Otroligt vad många beslut man kan fatta på en knapp arbetsvecka på fem dagar även om vi är duktiga på att dryga ut tiden, det alltid är okristligt sent när man väl beger sig hemmåt. För egen del var det svårt att lämna saker ogjorda, finns där detaljer att putsa på, så baskemig vägrar jag vara färdig. Samma gäller alla sidospår som krockar in i hjärnan och lockar med intresse. Fler bord kommer byggas, inom kort! Nu är det nya kurser på gång, och vi lär oss för tillfället 3dmodelleringsprogram. Nästa vecka är det -fri konst- i tre veckor, och skulptur står på schemat. Skulptur är ett nytt format för mig, men jag tror vi ska bli vänner, jag tror så på grund av min tidiga entusiasm. tandgnissel vad skoj det ska bli. Tänk om man skulle permanentisera och göra något i keramik, också ett nytt format. Främlingar är bra, i grupp eller ensamma. I grupp är effektivare och effektivitet verkar ju vara temat att beakta. Vaknade just upp från en tupplur, alarmet var ställt till en minut innan min tvätttid gick ut så jag skulle kunna pinna ner och hämta mina 15 kilo innan arga lappen blev min att äga. Dock dröjde det till och jag fick hälsat på en granne, det var trevligt och även hon såg sådär nysovd ut. Nu ska jag peppa till och ta mig min kvällskaffe och förströ mig med lite kvalitetsfilm från Japan. Bästa er, bästa mi. Hälsning Henk

Inga kommentarer: