Inkommande, utkommande pretentiösa livsdiversen som jag inte skyr göra mig emotionell över i tid och otid, minnen och nytt och overkligt att skramla samman och lämna här, för att våga låta glömma i förtroende. Ett schema över en abstrakt resa i en konkret värld, en odyssé i huvudbry. Välkommen!


tisdag 14 april 2009

You really don't mean shit.



Så konstigt det känns nu. Jag är i Växjö igen. Vad är det man håller på med? Ikväll är en sådan kväll jag bara önskar jag gjorde skillnad i världen. Det känns väldigt drygt, när jag smakar på orden innan jag säger dem, men vafan håller man på med? Man trodde man var alternativ, man trodde man aldrig skulle bli som de andra, man trodde inte på de små naiva drömmarna om livet i lådan och människans småaktiga betingelser. Inget ont, men hej hej, jag är där. Här sitter jag, på en aka"fucking"demisk universitetsutbildning och smakar verklighetens sju små kakor. Jag läser tidningar om framgångsrika formgivare. Bruno Mathsson. Alvar Aalto. Hyllmetrarna försvinner bort i horisonten, men kakfatet blir aldrig tomt. Vad fan är det man håller på med? Akademiskutbildning - bara ett finare ord för lobotomi. Konsumtionens sju små helveten är vad som ligger på kakfatet. Lyssna, du gör inte en förbannad käft någon som hälst jävla tjänst genom att uppfinna ännu fler behov. Sluta pynta, sluta fucking pynta aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Jag orkar inte med att det finns en hel yrkeskategori som i sin egen rättmätighet tillåts sväva som alltvetande änglar över det lavasprutande köttsår som är mänskligheten, och gör detta genom att gömma sig bakom påhittade begrepp som människans behov och något så skändande som konst. Människan har inga behov som hon själv inte kan klara av, och du löser inte ett enda jävla problem, inte ens ett pyttelitet "måsskit på trotoaren"-problem genom att tänja gränserna ytterligare. Man måste ta ett steg tillbaka, kanske flera hundra steg tillbaka, kanske ännu fler. Formgivning är kultur - fel. Formgivning var kultur - rätt. Nu är formgivning bara en skadlig hobbyverksamhet för dem med mervärdeskomplex och för mycket tid med för lite problem. Människan är sådan, inga problem, mänskligheten är förmodligen den enda anledningen att jag faktiskt finner mig i det skitnödiga tillståndet i den akademiska världen. Mänskligheten - den äldsta ursäkten i historien, men också den bästa. Man är bara ett dumt litet djur med maktproblem som försöker skapa sina egna små alibin och få tiden att gå. Okej fine, men det är jävligt viktigt att den insikten finns med, för annars kan det gå precis hur långt som hälst åt helvete. Pust!

Det är knasigt vad några dagars ledighet gör med skallen. jag är som vanligt evigt tacksam! Under lovet smakade jag på en kaka som fick mig att undra vad som egentligen är viktigt. Byråkrati och akademien får se sig själv nedgjord. You don't mean shit när man jämför med individens egna kärleksfulla strävanden. You really don't mean shit. Kärleken är störst! //Henrik

3 kommentarer:

Weldeborn sa...

Oj så allvarliga tankar! det gäller att stå tillbaka för grupptrycket och alla skapade behov!genom denna utbildningen får du grundläggande kunskap, som ingen annan kan ta ifrån Dig. Visst är det bra att man får insikt vart man står och vad som är betydelsefullt i livet så länge man kväver destruktiva tankar.
Vilken helyllekille i solnedgång! och Vilken fin affisch Du har gjort till balettakademien!

Henrik sa...

Ja, allvarliga tankar, men det är sunda tankar. Ibland yttrar de sig bara på ett sånt här sätt. tror jag låter argare än vad jag egentligen är. Jag blir bara så oerhört trött på konsumtionssamhället som bara förstör och förstör, och så finns det en så oerhört utbred okunskap inom formgivningskretsar. Som formgivare har man ansvaret att göra världen till en bättre plats, men allt alla vill är att göra nya, snyggare saker. konsumera konsumera konsumera. Vad hände med beständighet och kvalitet? Planeten, djuren och människorna får lida sin undergång till mötes och allt mina designkollegor vill göra är att göra kakfat i sillikon. Det argar upp mig ganska häftigt.

Betty sa...

Käre Henrik..vilka tankar. Frihet är viktigare för vissa än för andra. För att få tillgång till valfrihet och fritt utövande krävs vissa verktyg. Lista ut vilka vertygen till frihet är för dej, så har du tillgång till himmelriket.